|
Popis modulového kolejiště H0
Aktualizováno 1.11.2008
Hlavní náplní našeho kroužku je stavba velkého modulového kolejiště modelové velikosti H0 (há nula) v měřítku 1:87, jehož stavba byla započata již vznikem kroužku v roce 1993.
Proč moduly?
Výhodou modulového kolejiště je jeho variabilita.
Jednotlivé moduly lze mezi sebou libovolně kombinovat, případně spojovat s moduly jiných modelářů a tak lze po každé sestavit jiný tvar a délku kolejiště.
Díky tomuto systému má v současnosti naše kolejiště čtrnáct modulů s celkovou délkou 25 m a 60 m položených kolejí.
Základem systému jsou dva moduly s železniční stanicí o pěti dopravních a dvou manipulačních kolejí.
K nim lze po obou stranách připojit libovolný počet modulů s dvoukolejnou tratí, které jsou zakončeny moduly s vratnými smyčkami.
Kolejiště lze samozřejmě doplnit dalšími moduly se stanicemi, výhybnami či odbočkami a dále jej tak větvit a rozšiřovat.
Jediným omezením pak zůstávají stěny v místnosti, kde je kolejiště postaveno.
Nespornou výhodou modulového kolejiště je to, že ho lze rozebrat a přemístit na jiné místo (např. výstavu) a postavit jej jinak.
Námětem pro kolejiště je dvoukolejná trať s pravostranným provozem s železniční stanicí uprostřed.
Kolejiště je situováno do IV. epochy s provozem vozidel ČSD, se zaměřením na provoz dieselových a parních lokomotiv.
Pro stavbu se použilo již profilované flexibilní kolejivo.
Stavba kolejiště
Na fotografiích je zachycena stavba kolejiště a jednotlivých modulů.
Kolejiště se zpočátku pokládalo jen na stoly.
S ohledem na skutečnost, že kolejiště bylo "trvale" instalováno v DDM a na finanční náročnost výroby pevných rozebiratelných nohou, tento stav vydržel až do roku 2000.
V roce 2001 byly firmou UNIMONTEX, s.r.o. vyrobeny železné rozebiratelné nohy, které nám věnovala sponzorským darem.
Ty již umožňují snadnou manipulaci s jednotlivými moduly, zejména při přemístění na určitou výstavu apod.
Na kolejišti se neustále něco tvoří, upravuje a vylepšuje.
Ať už se jedná o krajinu, budovy, mosty, drobné detaily, či méně viditelné části jako elektrická instalace, elektronické moduly apod.
Právě v posledních letech se výrazněji pracovalo na té méně viditelné části - elektroinstalaci, kdy se vyměnili staré kabely za novější, vysloužilé konektory Tesla za sice použité, ale kvalitní konektory Siemens pro průmyslová použití.
Také se vyvinuly elektronické moduly pro zapojení kolejových obvodů, kdy i stojící vlak je signalizován na panelu obsluhy.
|
| |